top of page
חיפוש
  • Yuval Levitan

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור בתפקודי היומיום

אימון איגרוף כחלק מתוכנית התרגול של חולי פרקינסון תופס תאוצה בשנים האחרונות. אימון אגרוף כולל תנועות של כל הגוף, ומשלב תנועות איגרוף של הידיים יחד עם עבודת רגליים דינאמית לכיוונים שונים. מתן אגרופים בקצב מהיר לכיוונים שונים דורש תנועות ידיים זריזות עם תנועות רוטציה של הגו והתאמות יציבתיות מקדימות. האימון מעודד גמישות של עמוד השדרה, תרגול צעדים וצעדי בלימה בכיוונים שונים, והנעת הגוף במהירות גבוהה יותר מהמהירות שאנו רגילים אליה ביומיום. האימון מפעיל קבוצות שרירים גדולות, כאשר הפעלה משולבת של הרגליים והידיים יחד מעלה את הדופק משמעותית לעומת הפעלה של רגליים או ידיים בנפרד, ותורמת מאוד לשיפור הכושר האירובי.

ארגון The Rock Steady Boxing Foundation ייסד ב-2006 קבוצת איגרוף לחולי פרקינסון באינדיאנפוליס, ארה"ב, אשר צוברת יותר ויותר פופולאריות לאורך השנים, וחברים בה כיום יותר מ-80 חברים עם פרקינסון קל עד בינוני. החברים בקבוצה מדווחים על הקלה מתמשכת בפעילויות היומיום, הפחתה בתסמינים הפרקינסונים ושיפור באיכות החיים לאור השתתפות קבועה באימוני האגרוף. בנוסף, אגרוף כשיטת טיפול בפרקינסון נבדק לאחרונה גם מחקרית. חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנפוליס פרסמו במגזין Physical Therapy בשנת 2011 סדרת מקרים שנועדה לבחון את השפעת חומרת המחלה ומשך אימון אגרוף (אימון קצר טווח ואימון ארוך טווח) על שינויים בשיווי המשקל, הליכה, ניידות, מוגבלות תפקודית ואיכות החיים בחולים עם פרקינסון קל או בינוני עד קשה. החוקרים בחנו גם את הישימות והבטיחות בתוכנית אימון מסוג זה.

6 חולים נכחו ב-24 עד 36 אימוני אגרוף למשך 12 שבועות, עם אפשרות להמשיך באימונים ל-24 שבועות נוספים. כל אימון ארך 90 דקות וכלל תרגילי איגרוף, מתיחות, חיזוק וסיבולת. 12 כלי הערכה שונים לבחינת שיווי המשקל, הליכה, ניידות, מוגבלות תפקודית ואיכות החיים נמדדו בהתחלת התוכנית, לאחר 12 שבועות, לאחר 24 שבועות ולאחר 36 שבועות. התוצאות הראו כי כל ששת המשתתפים השלימו את כל שלבי סדרת האימונים והציגו שיפורים בלפחות 5 מתוך 12 הפרמטרים בבדיקה בשבוע ה-12 לתוכנית האימון בהשוואה לנקודת ההתחלה, ואף המשיכו להשתפר בשבוע 24 ושבוע 36. באופן טיפוסי, חולים עם פרקינסון קל השתפרו מוקדם יותר מאשר אלו עם פרקינסון בינוני עד קשה. החוקרים מסכמים שסדרה ארוכה יותר של אימוני איגרוף חיונית לחולים עם פרקינסון בינוני וקשה בכדי להגיע לתוצאות מקסימאליות, וכי אימון אגרוף ישים ובטיחותי לחולי פרקינסון.

אימון איגרוף אינו דומה לאימונים הסטנדרטיים, ואני מאוד אוהב לשלב אותו בתוכנית הטיפול למטופלים שלי. האימון משפר מאוד את שיווי המשקל, כאשר השרירים עובדים פעם כמייצבים ופעם כמניעים, לדוגמה בהרמת רגל באוויר ובעיטה. כמו כן, הפעלה לסירוגין של הגפיים העליונות והתחתונות בתרגול מצוינת לשיפור קואורדינציה, זריזות וברדיקינזיה אצל חולי פרקינסון. מטופליי מספרים לי שהאימון גורם להם להרגשה נהדרת, ושיפור ביכולת התנועתית ביומיום אחרי האימון. מבחינה פיזיולוגית, עליית הדופק והאינטנסיביות הגבוהה באימון איגרוף תורמות להפרשה של אנדורפינים, חומרים כימיים המצויים באופן טבעי במוח ומסייעים לשיכוך כאב ולשיפור מצב הרוח. שחרור האנדורפינים תורם גם לעלייה במוטיבציה לגבי פעילות גופנית בכלל. אני ממליץ לחולי פרקינסון שמעוניינים להתחיל באימוני איגרוף כחלק מתוכנית התרגול שלהם לקבל ייעוץ על בניית תוכנית מותאמת למצבם.

למחקר המלא:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

bottom of page