top of page
חיפוש
  • Yuval Levitan

פרקינסון ויוגה - השפעות תרגול יוגה על חולי פרקינסון

אני מתרגל יוגה כבר מספר שנים, וככל שאני מתפתח בתרגול אני מרגיש שאני מביא יותר ויותר מתוך היוגה אל העולם הטיפולי שלי, בטיפול בסימפטומים של מחלות שונות, ולבטח בטיפול בחולי פרקינסון. השפעות תרגול יוגה על הגוף והנפש רבות הן, כאשר גם מחקרים כיום מעידים על תמיכתו של תרגול היוגה במצבי החלמה, בהתמודדות עם סימפטומים של מחלות כרוניות וכן בשיפור איכות חייהם של חולים.

נחשפתי לראשונה לתרומת יוגה טיפולית לחולי פרקינסון בביקורה של ד"ר רג'ווי מהטה בישראל. רג'ווי, דוקטור לביולוגיה ומאסטרית בנושא יוגה טיפולית בשיטת איינגאר יוגה, הגיעה לישראל באוקטובר 2012 והרצתה במרכז הרפואי שיבא תל השומר ובמרכז הרפואי איכילוב מהי יוגה טיפולית בשיטת איינגאר במטרה לעודד פעילות מחקרית לביסוסה המדעי. רג'ווי הציגה בפני הסגל הרפואי והמדעי את המחקרים הקיימים, הדגימה כיצד ניתן לתרום לשיפור והחלמה על ידי תרגול מותאם לסוגי מחלות שונים, ואף העבירה סדנה מעשית לחולי פרקינסון.

רג'ווי הציגה בביקורה מחקר אשר פורסם בשנת 2007 במגזין BMC Complementary Alternative Medicine, המתאר את השפעתו לטובה של תרגול איינגאר יוגה על איכות חייהם של חולי פרקינסון. רג'ווי ריכזה את המחקר בשש שנותיו והיתה גם האחראית על הוראת איינגאר יוגה במסגרת המחקר. תוכנית התרגול התמקדה ביציבה, תנועתיות, גמישות, איזון ושיווי משקל, השלמה עם קיום המחלה והשלכותיה, מצב רגשי ואיכות חיים. 51 חולי פרקינסון חולקו ל-2 קבוצות: 27 בקבוצת ההתערבות ו-24 בקבוצת ביקורת. בחלק הראשון של המחקר 27 משתתפים תרגלו יוגה אחת לשבוע למשך 12 שבועות, ונבדקו על ידי שני מדדים: הערכות UPDRS ושאלון PDQ-39, טרם התחלת תרגול היוגה, תוך כדי תקופת התרגול ובתום התקופה. תוצאות ראשוניות של המחקר הראו שתרגול עקבי של יוגה הביא להקלות סימפטומטיות בקרב המתרגלים לפי UPDRS ושיפור באיכות החיים לפיPDQ-39 לאחר 12 שבועות של תרגול. רג'ווי המשיכה לעקוב במשך 6 שנים נוספות אחרי קבוצת הפרקינסון. סה"כ תרגלו יוגה במסגרת הזו 240 חולי פרקינסון.

ללא ספק, אין די מחקרים כיום המוכיחים באופן מדעי את תמיכתו של תרגול היוגה בשיפור איכות חייהם של חולי פרקינסון. אולם, לפי עדויות של חולים רבים תרגול יוגה יכול בהחלט לתת מענה לצרכים של חולי פרקינסון באספקטים רבים של המחלה, ונוצרים כיום יותר ויותר קשרים אקדמיים עם מוסדות מחקר בכדי לקדם מחקרים עתידיים.

למחקר המלא (עמוד 46):

לתמונות מהסדנה של ד"ר רג'ווי מהטה בשיבא מתוך דף הפייסבוק של עמותת איינגאר יוגה בישראל:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

bottom of page