top of page
חיפוש
  • Yuval Levitan

האם תרגול הליכה בלבד הוא הפתרון לכאב גב תחתון בקרב חולי פרקינסון?

רבים מהמטופלים שמגיעים אליי לטיפול מתלוננים על כאב גב תחתון חוזר לאורך שנים, אשר לעתים הלך והחמיר עם התקדמות המחלה. כאב גב תחתון בקרב חולי פרקינסון יכול לנבוע משינויים במערכת שלד-שריר, כגון ירידה בסיבולת ובכוח של שרירי עמוד השדרה ושרירי הבטן, קשיים בהפעלה נכונה של השרירים, ירידה כללית בתפקוד השרירים (Deconditioning) ויציבה לקויה אשר בדרך כלל מתבטאת בכיפוף קדימה. בהיבט המכאני, היציבה הכפופה יכולה לגרום לכאב גב תחתון כאשר השרירים כל הזמן צריכים להגיב כדי למנוע את הנפילה קדימה וזה יכול לגרום לעייפות שרירית וכאבים לאורך זמן.

מחקריו של פול הודג'ס מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה מלמדים אותנו כי אחת מהסיבות הפתופיזיולוגיות להישנות כאב גב תחתון היא שינוי בשליטה היציבתית (Postural control), כלומר שליטת תנוחת הגב במרחב, וכי הארגון מחדש של קליפת המוח (הקורטקס) המוטורית קשור ותורם לליקוי בשליטה היציבתית.

במצבים של כאב גב תחתון המוח נדרש לעבור תהליך של כיול לצורך ניבוי תנועת הגוף והתאמה לדרישות החדשות. במחקר שפורסם במגזין Brain נ-2008 הראה הודג'ס כי מיקום מרכז הכובד של שריר הבטן העמוק ה-Transversus Abdominis בקרב הלוקים בכאב גב תחתון היה רחוק מהמיקום הבסיסי של אנשים בריאים ללא כאב גב תחתון, וכן הודגם קשר עקבי בין הארגון מחדש בקורטקס המוטורי (הסטה של מרכז הכובד) לתחילת התגובה של ה-Transversus Abdominis כפי שנרשמה בבדיקה אלקטרומיוגרפית (EMG). מסקנתו היתה כי הקורטקס המוטורי מתארגן באופן שונה בקרב מטופלים הלוקים בכאב גב תחתון בהשוואה לבריאים שאינם לוקים בכאב גב תחתון. כלומר, כאב מעכב תבניות מוטוריות אופטימאליות.

במחקר שפורסם ב-2010 ב-European journal of pain בדקו הודג'ס ועמיתיו האם תרגול מוטורי ספציפי לשריר ה- Transversus Abdominis ולא ספציפי (הליכה) יכולים לגרום לשינוי בארגון של הקורטקס המוטורי (Brain plasticity) במטופלים הלוקים בכאב גב תחתון חוזר. בנוסף, החוקרים ניסו לבדוק האם השינוי בארגון של הקורטקס המוטורי בעקבות התרגול, קשור לשינויים בהפעלה היציבתית של השרירים המתורגלים. הממצאים הראו כי כאב מתמשך קשור בשינויים החלים בקורטקס המוטורי, וכמו במחקרים קודמים הודגמה הסטה של מרכז הכובד של ה- Transversus Abdominis בקורטקס המוטורי בקרב הלוקים בכאב גב תחתון בהשוואה לאנשים ללא כאב גב תחתון. שבועיים של פעילות לא ספציפית כגון הליכה לא גרמה לשינוי בקורטקס המוטורי (למרות שהיתה הפעלה של Transversus Abdominis) לעומת תרגול ספציפי ומיומן של Transversus Abdominis.

המסקנה היא שתרגול מוטורי מיומן לשרירי הבטן העמוקים יכול לגרום לארגון מחדש (Plasticity) של הקורטקס המוטורי ולשינוי בקואורדינציה המוטורית במטופלים עם הישנות של כאב גב תחתון. ארגון מחדש של הקורטקס המוטורי הודגם גם במחקרים בקרב חולי פרקינסון, חולים לאחר אירוע מוחי, תסמונת כאב אזורי מורכב (CRPS) וכאב פנטום, בעוד אזורים אחרים במערכת העצבים המרכזית נותרו ללא שינוי.

שרירי הבטן העמוקים ושרירי הגב העמוקים מהווים את שרירי הליבה וחשוב במיוחד לחזקם בעזרת תרגילים ספציפיים מגוונים בקרב חולי פרקינסון במטרה להקל על כאב גב תחתון, ולא רק באמצעות תרגול כללי כגון הליכה. שרירים אלה מחוברים לעמוד השדרה, לאגן ולכתפיים כדי לספק מערכת תמיכה יציבה, וכשהם חזקים, גמישים ונעים בחופשיות, היציבה טובה יותר, הנשימה טובה יותר ונוצרת הקטנה של העומסים על האזור המותני. שריר הבטן העמוק ה-Trannsversus Abdominis הוא שריר מרכזי בתוכנית החיזוק, וחיזוק מושכל שלו משפיע באופן חיובי על הפחתת כאבי הגב התחתון ועומס על עמוד השדרה המותני.

חשוב לציין כי נושא הכאב במחלת פרקינסון נחקר יותר ויותר עם השנים, וכיום אנחנו יודעים כי מעבר להופעת כאבים בשל השינויים במערכת שלד-שריר, ייתכן וישנה גם מעורבות עצבית מרכזית המשפיעה על עיבוד תחושת הכאב, ועוד אדון בה רבות בעתיד.

למחקרים המלאים:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

bottom of page