top of page
חיפוש
  • Yuval Levitan

פיזיותרפיה לפרקינסון - טייפינג יציבתי לשיפור קיפוזה גבית אצל חולי פרקינסון

שיפור היציבה הוא חלק משמעותי ביותר בטיפול הפיזיותרפי בחולי פרקינסון. ליקוי יציבה שכיח ביותר בקרב חולי פרקינסון הוא קיפוזה גבית (טוראקלית), עמידה רפויה עם כיפוף של הגב וכתפיים שמוטות לפנים. מבין מטופלי לאורך השנים, שמתי לב שאני נתקל יותר ויותר בנשים מבוגרות עם קיפוזה טוראקלית ותלונות על כאבי גב אשר מספרות לי כי סובלות גם מבריחת עצם, אוסטיאופורוזיס.

כדי להבין את השפעת הקיפוזה הטוראקלית על כאבי גב ואוסטיאופורוזיס בחולי פרקינסון בואו נבין תחילה מהו אוסטיאופורוזיס. בגיל זיקנה גובר תהליך הרס העצם על תהליך בניית העצם, והתוצאה היא איבוד מוגבר של מסת העצם. בגופנו שני סוגי עצם: אחת, עצם ספוגית רכה אשר בה נמצאים מוח העצם וכלי דם, ובונה את גופי החוליות ואת פנים העצמות הארוכות. שנייה, עצם קורטיקלית דחוסה הבונה את העצמות הארוכות ומקנה לשלד את יציבותו. דלדול העצם, המתהווה בתקופת הבלות, פוגע בעיקר בעצם הספוגית, ושברים אוסטיאופורוטיים שכיחים בעיקר בעצמות הבנויות מעצם ספוגית, כגון גופי החוליות, צוואר הירך ושורש כף היד. לפיכך, קיפוזה טוראקלית מוגברת תורמת לעומס ביומכני רב יותר על עמוד השדרה והיא בעייתית יותר בקרב חולי פרקינסון עם שברים אוסטיאופורוטיים בעמוד השדרה.

למטרת שיפור הקיפוזה הטוראקלית אצל חולי פרקינסון, בנוסף לתרגילים לחיזוק שרירים ושיפור תנועתיות עמוד השדרה, אני משתמש הרבה פעמים בטייפינג יציבתי. הטייפינג נועד להפחית את העקמומיות הקדמית של עמוד השדרה, להפחית כאב הקשור לקיפוזה ולעודד פעילות שרירית של שרירי היציבה במנח אופטימאלי יותר של עמוד השדרה. התיאוריה העומדת בבסיס שיטת הטייפינג אומרת כי השימוש בטייפ מגרה מכאנו-רצפטורים ובכך משפרת את הפרופריוספציה (תחושת איברי הגוף במרחב). כלומר, שיטת המתיחה יוצרת לחץ מתון על השרירים, הגידים והרצועות לשיפור הפרופריוספציה ומכאן לשיפור היציבה. עם זאת, נושא זה רחוק מלהיות ברור לגמרי.

פעמים רבות כשאני מעוניין לבחון את יעילות הטיפול שאני מעניק או לקבל רעיונות חדשים לטיפול בליקויים בשליטה היציבתית, אני פונה למחקריו של פול הודג'ס מיודענו, אשר הזכרתי אותו פה בעבר (ולבטח עוד אזכיר הרבה בעתיד..). במחקר שפרסם ב-2008 ב-Manual Therapy בחן הודג'ס את השפעת הטייפינג על נשים עם אוסטיאופורוזיס אשר סבלו מקיפוזה טוראקלית. 15 נשים עם שברים אוסטיאופורוטיים בעמוד השדרה נבדקו בשלושה מצבים: עם טייפינג יציבתי לשיפור הקיפוזה הטוראקלית (ראו בתמונה), עם טייפינג ביקורת אשר העניק גירוי תחושתי בלבד ולא העניק כל תמיכה לרקמות, וללא טייפינג בכלל. בכל אחד מהמצבים הנשים עמדו על פלטת כוח בעמידה סטטית של 40 שניות, בעוד שפעילות שרירי הגו שלהן נבדקה בבדיקה אלקטרומיוגרפית (EMG) וכן מדדי שיווי משקל נאספו מהפלטה. זוית הקיפוזה הטוראקלית שלהן נבדקה לאחר כל אחד מהמצבים. שרירי הגו שנבדקו היו: Rectus abdominis, External oblique, Internal oblique, Lower trapezius, Erector spinae.

תוצאות המחקר הראו שהיתה השפעה משמעותית לטייפינג היציבתי על הקיפוזה הטוראקלית, כאשר חלה ירידה גדולה יותר בזוית הקיפוזה במדידה לאחר הטייפינג היציבתי גם בהשוואה לטייפינג הביקורת וגם ללא טייפינג. לא הודגמה איזושהי השפעה של הטייפינג היציבתי על מדדים של פעילות שרירית ב-EMG או מדדי שיווי משקל. התוצאות מראות ששיטת הטיפול בטייפינג יציבתי מביאה להפחתה מיידית בקיפוזה הטוראקלית אצל נשים עם שברים אוסטיאופורוטיים בעמוד השדרה, אולם לא משנה את הפעילות של שרירי הגו היציבתיים.

הירידה בקיפוזה הטוראקלית יכולה לנבוע מהתמיכה הפאסיבית של הטייפ, התמיכה האקטיבית מכיווץ השריר או שילוב של השניים. בהינתן שלא חל שינוי בפעילות השרירית עם הירידה בקיפוזה, ניתן להסיק שיישור עמוד השדרה הושג באופן פאסיבי (כלומר, תמיכה מכאנית של הטייפ), בניגוד לסיוע של הטייפ בכיווץ של זוקפי הגב. אולם, ייתכן ושינויים בפעילות השרירית אכן התרחשו, אולם לא הובחנו בשל מגבלות המדידה ב-EMG. בנוסף, מעניין מאוד לגלות שהטייפינג היציבתי הביא לירידה גדולה יותר בקיפוזה הטוראקלית בנשים עם קיפוזה ראשונית גדולה יותר. ממצאים אלה מעלים את האפשרות שלמרות שינויים שחלו בעמוד השדרה, הנוקשות של עמוד השדרה באוכלוסיה של נשים עם אוסטיאופורוזיס לא מונעת שיפור עם הנחת הטייפינג יציבתי. בהעדר שינויים בפעילות שרירי הגו, התוצאות מציעות שהקיפוזה הטוראקלית קשורה לליקויים ביישור האקטיבי של עמוד השדרה הגבי. חולשת זוקפי הגב נמצאה כבר בעבר קשורה לקיפוזה טוראקלית גדולה יותר.

הודג'ס מלמד אותנו פעם נוספת שטייפינג הוא אמצעי זמני לתיקון יציבתי, אולם תיקון יציבתי והקלה על כאבי גב לטווח ארוך לא יכולים להיות פאסיביים בלבד וחייבים לכלול חיזוק שרירים מאסיבי וממוקד של קבוצות שרירים תומכי יציבה נכונה, בוודאי באוכלוסיה האוסטיאופורוטית. שיפור היציבה צריך לכלול חיזוק השרירים זוקפי הגב העמוקים ומקרבי השכמות, חיזוק חגורת הכתפיים, חיזוק שרירי בטן ושרירים נוספים רלוונטיים. לחיזוק השרירים תומכי היציבה מטרות רבות בחולי פרקינסון עם אוסטיאופורוזיס, וחשוב להבין כי בדומה לרצועות גם השרירים מחברים בין העצמות וכוללים חיישנים של המערכת הפרופריוצפטיבית אשר להם תפקיד חשוב מאוד בהיבט היציבתי.

למחקר המלא:

פוסטים אחרונים

הצג הכול

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

פיזיותרפיה לפרקינסון - אימון איגרוף לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי יומיום

אימון עם שק איגרוף הוא אימון עצים, אשר אינו דומה לאימונים אחרים ולא מתאים לכל חולי הפרקינסון, אך לאילו שכן הוא יכול להיות מצוין ולתרום לשיפור ביכולת התנועה ותפקודי היומיום. האימון דינמי ביותר ומעודד א

bottom of page